cenie, które umożliwia jej pracę w służbie BHP. Istnieją różne stopnie zawodowe związane z wykonywaniem pracy w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy. Podstawowym warunkiem, żeby zostać zatrudnionym jako inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, jest posiadanie zawodu technika BHP, który otrzymuje się poprzez ukończenie szkoły o odpowiednim profilu. Starszym inspektorem BHP jest osoba, która posiada wykształcenie wyższe z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, albo osoba o zawodzie technika BHP wraz z trzyletnim stażem pracy. Każda firma działająca w branży BHP posiada wykwalifikowanych pracowników, którzy posiadają zawód technika BHP lub ukończyli odpowiednie studia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Pracownik służby BHP jest wyposażony w wiedzę z wielu dziedzin związanych z zachowaniem bezpieczeństwa w miejscu pracy.
Zalety outsourcingu BHP
Wielu pracodawców korzysta z usługi outsourcingu BHP, której przeprowadzaniem zajmuje się odpowiednia firma działająca w branży bezpieczeństwa i higieny pracy. Outsourcing BHP to inaczej po prostu obsługa firm i przedsiębiorstw w sprawach związanych z przepisami BHP. Decydując się na usługę outsourcingu, pracodawca posiada pewność, że sprawy bezpieczeństwa w jego firmie są powierzone w ręce specjalistów. Korzystając z outsourcingu BHP pracodawca ma gwarantowane, że jego firma spełnia wszelkie wymagane przepisy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Ponadto często dobre firmy BHP wprowadzają rozwiązania stosowane także w innych krajach, żeby jak najbardziej zwiększyć poziom bezpieczeństwa w danym miejscu pracy. Stała obsługa BHP posiada dla pracodawcy wiele korzyści, gdzie zdecydowanie największą zaletą jest zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w firmie. Outsourcing z bezpieczeństwa i higieny pracy jest prowadzony przez doświadczonych oraz wykwalifikowanych specjalistów, którzy posiadają szeroką wiedzę z zakresu BHP.
Obowiązkowe okresowe szkolenia BHP
Posiadanie ważnego okresowego szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy jest obowiązkiem każdego pracodawcy oraz pracownika, który to obowiązek wynika z Kodeksu Pracy. Firma zajmująca się branżą BHP oferuje przeprowadzanie odpowiedniego okresowego szkolenia BHP. Szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy mogą się dzielić na wstępne oraz okresowe. Wstępne szkolenie BHP dotyczy jedynie pracowników, którzy zaczynają pracę w danym zakładzie, natomiast okresowe szkolenia BHP muszą być powtarzane co jakiś czas. W zależności od rodzaju kursu BHP jego okres ważności może być różny. Przykładowo szkolenie z bezpieczeństwa i higieny pracy dla pracowników biurowych posiada ważność sześciu lat, co oznacza że ten rodzaj kursu należy powtarzać co sześć lat. Rodzaj szkolenia BHP jest dopasowany do rodzaju wykonywanej pracy i zajmowanego stanowiska. Ważność danego rodzaju szkolenia BHP zależy przede wszystkim od ryzyka wykonywania konkretnej pracy, tak więc najkrótszy okres ważności posiadają szkolenia BHP dla pracowników na stanowiskach robotniczych.
Czym zajmuje się Państwowa Inspekcja Pracy
Skrót PIP jest z pewnością znany każdemu przedsiębiorcy oraz pracodawcy, ponieważ oznacza po prostu Państwową Inspekcję Pracy. Państwowa Inspekcja Pracy stoi na straży przestrzegania przepisów Kodeksu pracy oraz obowiązujących zasad związanych z obowiązkami pracodawców i pracowników. Jednymi z przepisów prawnych, które mogą być sprawdzane przy kontroli Państwowej Inspekcji Pracy są przepisy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Każdy pracodawca powinien więc mieć na uwadze to, jak istotne jest przestrzeganie zasad BHP. W przestrzeganiu przepisów oraz zasad związanych z bezpieczeństwem w miejscu pracy pomaga odpowiednia firma działająca w branży BHP, która oferuje outsourcing BHP. Jedną z ważniejszych kwestii związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy, której musi przestrzegać pracodawca, jest posiadanie ważnego okresowego szkolenia BHP przez każdego z pracowników. Jeśli pracodawca nie jest pewien, czy jego firma spełnia wymagane przepisy BHP, to może skorzystać z usługi przeprowadzenia audytu bezpieczeństwa.